Triggers

March 3, 2019

Ik ben er van overtuigd dat wij, wanneer we onszelf met ons hoofd proberen te begrijpen, enorm complexe wezens zijn.

De ene keer reageer je zo op een situatie en de andere keer totaal anders. Wanneer je probeert je gedachten te volgen, wat soms best redelijk lukt, merk je hoe bizar snel en vreemd de stroom van gedachten je hoofd passeren. Van 'wat ga ik vanavond eten?', tot een spontane herinnering over een etentje van jaren geleden.

 

Wat er na deze stroom gebeurt is nog veel interessanter en complexer. Namelijk je gevoel dat je had bij dat etentje. De herinnering ging als een flits door je hoofd, misschien wel onbewust. Wat dan kan blijven hangen is de emotie die je toen had. Was het een eerste date met iemand wat totaal mislukte? Of was het hét diner waarbij je ten huwelijk werd gevraagd? Was je toen gespannen of ontspannen? Boos of blij? Allemaal herinneringen die je ergens hebt opgeslagen. Stel je was op die date en enorm gefrustreerd dat het niet ging zoals je gehoopt had. Toen was je lijf gespannen en zo heeft de herinnering zich opgeslagen, gespannen en ontevreden. Niet gek en heel normaal.

Alleen wat er vaak onbewust gebeurt is dat deze kleine flits (doordat je begon met denken aan eten), ervoor zorgt dat je op dit moment gefrustreerd bent zonder dat daar een logische oorzaak voor is. "Chagrijnig" wordt dit fenomeen ook wel eens genoemd en kort daarna van je uit tegen je partner, die wéér iets stoms deed. Iets waarvan je denkt totaal geen controle over te hebben en dat lukt ook niet. Het vergt namelijk enorme zelfkennis en bewustzijn om te kunnen bedenken dat je dit kunt voorkomen. Een strategie van het hoofd is namelijk dat het de oorzaak van het gevoel weg wil nemen, maar omdat het zo onbewust is verlopen lijkt er geen oorzaak te zijn. 

 

Het enige wat je wel kunt doen in zo'n "onbegrijpelijke" situatie is adem halen! Wat een wonderlijk fenomeen is dat toch. Weten en voelen dat je ademt is dé manier om direct van een onbekende frustratie (trigger) af te komen. Je lichaam geeft namelijk aan dat het de oude frustraties nog ergens opgeslagen heeft zonder dat het verwerkt is. Vandaar de (onbewuste) trigger. Wanneer je adem haalt en ook weer uitademt natuurlijk, geef je je lijf toestemming om het te verwerken. Hier hoeven geen bijzondere trucjes, zoals in kleermakerszit op een kussen zitten, op je kop staan of een dansje doen, bij aan toegevoegd te worden. Hoe simpeler hoe beter, want met je hoofd (ook als je erop staat) maak je het veel ingewikkelder dan nodig. 

De moeite waard om uit te proberen wanneer je van die onbegrijpelijke en onlogische momenten hebt. Wie weet voorkom je uitbranders, of emotie eten, of meerdere biertjes, of ……… 

 

 

Zelf weet ik dat ik veel triggers bezit. Nooit de tijd genomen of gekregen om oude situaties te verwerken en regelmatig in de overlevingsmodus staan helpen daar goed bij. Ik ben mij nu steeds meer bewust waar triggers vandaan kunnen komen. Behalve je eigen (onbewuste) gedachten kunnen dit namelijk ook, plekken, geuren, aanrakingen, etc. zijn. De ene trigger levert natuurlijk ook een heftigere reactie op dan de andere. 

 

Ik geloof dat iedereen op een bepaalde manier een weg moet zien te vinden in het dealen met de triggers, hoe klein of groot dan ook. Bewustzijn zal voor een groot deel helpen, zeker in het voorkomen van nieuwe triggers. Alleen moet je daar wel "de tijd voor hebben", anders gezegd: plek voor vrij maken in je leven. Dus, verantwoordelijkheid nemen. 
Mocht deze laatste zin nou een trigger voor je zijn, 'ik moet al zo veel doen', 'ik weet niet hoe' of een onbewuste laag over de verantwoordelijkheid hebben over anderen. Noem maar op. Haal even adem, wil je? 

 

Stel je nu eens voor dat je juist de andere herinnering had, degene waarbij je ten huwelijk werd gevraagd. Je wordt blij en denkt met vreugde terug aan dat moment. Ontspannen in plaats van gespannen en je reageert vol liefde op je partner die even wat onhandigs doet. 

Het hele idee is dan misschien wel om vooral positieve herinneringen te hebben! Ontzettend moeilijk zou je denken, zeker met het 'zware' leven wat je al achter de rug hebt. Niets is minder waar, want zodra je tijdens een trigger ontspant maak je dat meteen een positieve herinnering. 

Jaren later denk je weer eens terug aan die ene date die mislukte, maar direct daarna komt de herinnering dat je hier al eens eerder aan hebt gedacht en toen compleet kon ontspannen. De trigger is weg en je stapt weer vrolijk de wereld in. 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

© Okt 2019 by Nicole Everts                                                                    ClearSpirit       KvK-nummer:  6480116